Burgerschap
Burgerschap
Burgerschap en sociale integratie
Burgerschap is geen vak apart, maar een manier van omgaan met de kinderen en lesgeven. Kinderen worden uitgedaagd om na te denken over hun rol als burger in de Nederlandse samenleving. We willen kinderen het belang van democratie, participatie en identiteit in onze samenleving leren. Juist nu er zoveel culturen en religies in Nederland zijn is het van belang dat kinderen al vroeg leren hun verantwoordelijkheid in deze democratische samenleving te nemen.
Wij doen dat op school door:
- Onze wijze van (zelfstandig) werken en het pedagogisch klimaat
- Te werken met de levensbeschouwelijk methode “Kind op maandag”
- Te werken vanuit onze Christelijke identiteit
- Te werken met een methode voor emotionele en sociale ontwikkeling (“Kanjertraining”)
- Methodes wereldoriëntatie: “Naut”, “Meander” en “Brandaan”, “Natuur Buiten Gewoon”; Op voeten en fietsen, jeugdverkeerskrant, Wegwijs
- Het klokhuis
- School tv-weekjournaal
- Raad voor kinderen
- Eventuele projecten rond verkiezingen en Prinsjesdag
- De krant in de klas
- Maandelijks een schoolregel centraal te stellen
- Opruimen schoolomgeving
- Contacten met zorginstellingen in de buurt; kerst, musical groep 8
Andere informatiebronnen ten behoeve van de oriëntatie op mens en wereld Er wordt gebruik gemaakt van verschillende informatiebronnen. Voor klassikaal gebruik zijn de al genoemde televisielessen van groot nut en belang: aanschouwelijker kunnen we het niet maken.
- De kinderen hebben voor het maken van werkstukken over wereld oriënterende vakken informatie nodig. Hiervoor zijn op school de series ‘Informatie Junior’ (groep 4, 5 en 6) en ‘Informatie’ (groep 7 en 8) aanwezig.
- Van groot belang is ook dat de kinderen wegwijs worden gemaakt in het systeem van de bibliotheek en dat ze hun weg kunnen vinden op het Internet. Binnen de school hebben we een eigen bibliotheek waar de kinderen wegwijs raken met het systeem.
- Wij zijn bezig om ook als school, met behulp van de ICT-er, ook kinderen van andere groepen alvast leren om te gaan met het Internet.
Het is de bedoeling dat de kinderen met genoemde bronnen leren werken, zodat ze zelfstandig met de gevonden informatie een werkstuk kunnen maken en informatie op echtheid kunnen inschatten.