Levelwerk
Levelwerk
Speciale zorg in verband met meer- en hoogbegaafdheid
In elke groep zijn ook kinderen die een ontwikkelingsvoorsprong hebben. We noemen deze kinderen soms hoog- of meer begaafd, in andere gevallen spreken we van slimme kinderen. Deze groep kinderen vraagt binnen de groep ook om extra zorg en aandacht. Op onze school hebben we beleid ontwikkeld voor de aanpak van intelligente en begaafde kinderen. We willen hen onderwijsinhoudelijk en in pedagogisch/didactisch opzicht een passend en gestructureerd onderwijsaanbod geven.
Dit betekent dat:
- De signalering en de diagnose zorgvuldig en transparant gebeurt door middel van screening en observatie door de groepsleerkrachten
- Voor deze kinderen een aangepaste leerlijn en een plan van aanpak wordt ontwikkeld
- Er sprake is van compacting en dat verrijking en verbreding wordt gezocht in aanvullende lespakketten die begaafde kinderen uitdaging bieden
- De houding van de groepsleerkracht met betrekking tot het pedagogisch handelen wordt toegespitst op de behoefte van intelligente en begaafde kinderen
- De IB’er verantwoordelijk is voor het bewaken en borgen van al het handelen t.o.v. begaafdheid en begaafde kinderen
Tijdens alle stappen die hierbij gezet worden is het de taak van de groepsleerkrachten om de ouders steeds te informeren.
Op Adenium-niveau zijn plusklassen aanwezig voor de kinderen uit de groepen 3/ 4, 5/ 6 en 7/ 8. Een klas bestaat uit ongeveer 15 geselecteerde leerlingen die door de selectiecommissie aan de hand van vaste criteria zijn uitgekozen..
Versnellen
Ook komt het voor dat een kind de ontwikkeling van zijn leeftijdgenoten ver vooruit is. Een kind dat al – veel – meer kan dan de andere kinderen in de groep krijgt niet meer genoeg uitdaging en verveelt zich dan. Een dergelijk kind heeft ook begeleiding nodig. Eén van de mogelijkheden is dat er dan besloten wordt dat kind te laten versnellen. Het slaat dan een groep over. Heel belangrijk is daarbij om goed te letten op de sociaal- emotionele ontwikkeling van dat kind.
Een andere oplossing voor meer begaafde kinderen kan ook worden gezocht in het verbreden en verdiepen van de leerstof die in de eigen groep wordt aangeboden. Door op een dergelijke manier te handelen willen we zorgen voor een ononderbroken ontwikkeling voor alle kinderen (zie wet op het Basisonderwijs).